perjantai 23. marraskuuta 2012

Haastattelussa Mira Betz

Kun nyt olen saanut olla niin onnekas, että olen päässyt tapaamaan useita kovan luokan fuusiotyylin edustajia, ajattelin, että voisihan sitä samaan syssyyn vähän kertoa heistä enemmänkin pikku haastattelujen muodossa, mikäli aikataulut vain sopivat yhteen. Ensimmäisenä sain kysymyksiini vastaamaan Mira Betzin, jonka intensiivikursseilla olen nyt käynyt jo kahdesti. Mira on todella hauska ja lämminhenkinen, inspiroiva opettaja, ja olin erittäin iloinen, että hän suostui Splitissä vetäytymään hetkeksi työpajojen välissä jutustelemaan kanssani, varsinkin kun hänellä oli selkärepussa puolivuotias poikansa hytkyteltävänä.

Miran kanssa Tallinnan itämaisen tanssin festivaaleilla 2011

Aloitin kysymällä hänen tanssitaustastaan, milloin hän aloitti vatsatanssin ja millä tyylillä?


”Aloitin vatsatanssin 13-vuotiaana, kabareetyylillä. Olisin halunnut opiskella FCBD:n kanssa, mutta tunnit olivat kaupungilla ja olin vasta 13, joten en voinut lähteä yksin bussilla tanssitunneille. Etsin lähimmän opettajan, joka opetti kabareetyyliä, ja opiskelin hänen kanssaan vuoden, kunnes löysin opettajani Katarina Burdan. Hän opetti perinteisiä kansantansseja joka puolelta Lähi-itää ja Pohjois-Afrikkaa, teimme myös klassista vatsatanssia sekä Jamila Salimpourin tyylillä (salimpour-tekniikka) ja lauloimme kansanlauluja. Sekä kokeilimme lukuisia muita tyylejä, joita en muista nyt 
suoralta kädeltä.”

Tällä videolla Katarina Burda esiintyy vuonna 1974 osana Jamila Salimpourin tanssiryhmää Bal Anat. Hän tanssii ensimmäisenä naamioituna äitijumalattarena. 


- Koska siirryit tribal fusioniin?

"Olen aina tehnyt omalla tyylilläni sitä mitä olen tehnyt, ja jotkut ihmiset sitten ovat päättäneet luokitella asioita, en ole erityisesti päättänyt mennä siihen tyylilajiin. Opiskellessani Katarina Burdan kanssa asuissa käyttämämme materiaalit olivat luonnollisia ja melko raskaita, ja koska tyylit olivat enemmän folkkia myös koristelu oli maanläheistä heimokoruineen ja kolikoineen. Myöhemmin tästä tyylistä tuli laajasti suosittu. En koskaan mennyt puvustuksessa aivan tyypilliseen FCBD-asuun. Ja kun puhutaan tribal fusionista, niin se on jotain jostain väliltä, useat tanssijat, joita tänä päivänä pidetään tribal fusionin pioneereina, ovat opiskelleet Burdan kanssa ja omaksuneet tältä elementtejä fuusiotyyliinsä. Me emme ”siirtyneet” tribaliin, meistä ikäänkuin ”tuli” tribal fusion. Halusimme myös rikkoa opettajiemme kaavoja ja tuoda mukaan oman sukupolvemme vaikutteita, niitä asioita joiden ympäröimänä elämme ja jotka ovat meille relevantteja. Opiskelin opettajani kanssa kymmenen vuotta, jonka jälkeen halusin löytää oman ääneni tanssijana. Halusin sekottaa kaikkeen siihen, mitä olin oppinut, kaikkea sitä mistä olin kiinnostunut, kuten swing-tanssia, hiphoppia, salsaa, goottityyliä ja kaikkea muuta mitä touhusin vatsatanssin ulkopuolella. Eräänä päivänä vain totesin, että miksi niiden asioiden pitäisi olla erillisiä, kun voin yhdistää ne kaikki?”

Allaoleva klippi on Katarina Burdan ohjaaman "Aiwah"-tanssiryhmän esitys vuodelta 2002. Videolta voit bongata mm. Miran, Zoe Jakesin ja Elizabeth Srongin.


- Mistä olet ottanut vaikutteita tyyliisi ja ketkä ovat tehneet sinuun suurimman vaikutuksen?

”Suurimpia vaikuttajia ovat olleet ensinnäkin opettajani Katarina Burda, koska hän opetti minulle, no, kaiken. Nuorena inspiroiduin myös mm. Ruth St.Denniksestä, jota pidetään modernin tanssin isoäitinä. Teatterityöllä on ollut minuun suuri vaikutus, koska harrastin nuorena teatteria. Luonto merkitsee minulle paljon. Mutta minuun vaikuttaa myös kaikki mitä näen ympärilläni, tuoksut, se miltä asiat tuntuvat, auringonlaskut, tanssijat joita kohtaan ja joita opetan, elokuvat, kolikon putoaminen kivilattialle...kaikesta voi ammentaa jos on avoin tanssijana.”


Mihin suuntaan olet menossa, mikä kiinnostaa sinua tällä hetkellä?

”Tunnen olevani tällä hetkellä hieman eksyksissä, tai ei eksyksissä, mutta tunnen olevani siirtymävaiheessa. Tiedän etten ole tyytyväinen siihen, missä olen nyt, mutta en vielä tiedä mihin suuntaan olen menossa. En sanoisi olevani niinkään kriisissä, ennemmin kuvailisin tätä yhdeksi elämän monista tienhaaroista. Päätöksiini vaikuttaa luonnollisesti elämältä saamani lahja, poikani, joka on muuttanut elämääni. Mutta taiteellisesti pyrkimykseni on, ja on aina ollut, ilmaista itseäni mahdollisimman vilpittömällä ja herkällä tavalla.. Sinne olen matkalla nytkin, mutta en ole vielä aivan varma siitä, minkä kulkuvälineen valitsen.”


Mira Betz oli mukana on ollut usein mukana lavalla Beats Antiquen kanssa, ja hän oli myös tanssimassa ja tekemässä koreografiaa videolle "Cat Skillz", joka julkaistiin tämän vuoden toukokuussa. 


- Miten määrittelisit tribal fusionin?

”Tämä on hyvin vaikea kysymys, mutta se mikä minulle on lajissa erityistä on jokaisen tanssijan uniikkius. Minusta kyse ei ole tietystä puvusta tai tietyn tyypin matkimisesta tai tietyltä näyttämisestä tai tietynlaisen musiikin käyttämisestä. Kyse on minusta oman polun löytämisestä käyttäen yhteistä kieltä jota tanssimme, kertoen siitä, kuka olet, kuka olet ollut ja mitä haluat sanoa maailmassa. Minusta sitä ei voi määritellä vaikka tietyn käsien asennon tai hiustyylin kautta, säännöt on tehty rikottaviksi ja sitä me juuri teemme, venytämme rajoja. En osaa sanoa, miten määrittelisin Tribal fusionin, mutta sen tunnistaa kyllä nähdessään. Olennainen osa tribalia on myös tietty ”sisaruus”, yhteisöllisyys.”

Nämä tytöt ovat tanssineet rinnakkain useaan otteeseen, Liz, Mira ja Zoe.

Suomen aloittelevalle tribal-skenelle Mira lähettää seuraavanlaiset terveiset;

”Harjoittele lujasti, pysy uskollisena itsellesi, mieti kuka olet ja mitä haluat sanoa, ja tanssi sydämesi kyllyydestä!”

Lisää tietoa Mirasta ja hänen kuulumisistaan voit hakea hänen kotisivuiltaan, sekä seuraamalla häntä facebookissa







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti